}��?�+���Wȗ/�����r.�~����H����1�qm9���)��\� b. Socialstyrelsen får nu ett uppdrag att utreda och om myndigheten finner det lämpligt att utfärda föreskrifter om bemanning i särskilda boenden, och de bör utgå från den enskildes behov. Socialstyrelsen anför också att utgångspunkten är att meddela föreskrifter om vad som redan gäller enligt socialtjänstlagen och besluta om allmänna råd. Jag yrkar bifall till förslaget i betänkandet i sin helhet. Medlen bör fördelas dels till regionerna för att utöka tillgången till läkare inom äldreomsorgen, och dels till kommuner som vill anställa en medicinskt ansvarig läkare (MAL). Gustav Fridolin var i tv dagen innan vi tog upp det här till behandling. Styrelsen har kunnat konstatera att dessa brister har medfört att verksamheternas kvalitet, innehåll och säkerhet för den enskilde inte har levt upp till socialtjänstlagens krav. Vid citat ska källan uppges. Heltidsanställningar bör också vara norm för att öka kontinuiteten. Jag har samma förhoppning som Margareta, att värdighetsgarantin, i och med den förändring vi gör, ska uppfyllas. Det var vad det handlade om. Socialstyrelsen säger i sitt yttrande att den enskildes behov ska styra bemanningen. Utskottets förslag är också Miljöpartiets förslag. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i betänkandet om att ge Socialstyrelsen i uppdrag att utreda och, om myndigheten finner det lämpligt, utfärda föreskrifter om bemanning i särskilda boenden för andra grupper än demenssjuka och att regeringen ska återkomma till riksdagen med en redovisning och vid behov förslag till åtgärder senast under november 2012. Jag och Socialdemokraterna är glada över det tillkännagivande som föreligger och över den enighet som finns kring förslaget. Det är själva utgångspunkten. Var det ett förslag om personaltäthet som inte såg till individen och som generaliserade? Styrelsens bedömning är därför att det krävs föreskrifter och allmänna råd om tillämpningen bl.a. Riklinjerna ska följas av samtliga utförare som på uppdrag av äldrenämnden hanterar mat och måltider för nämndens målgrupp. för ökad bemanning inom äldreomsorgen Uppföljning av 2015 års medel . Äldreomsorgen måste också utgå från de äldres behov och bör vara personcentrerad och flexibel, ha hög personalkontinuitet där personalen har en yrkesutbildning i vård och omsorg. Han tog i sitt anförande i den offentliga utfrågningen den 15 december förra året upp att bemanning är en av de tre absolut viktigaste punkterna när det gäller en god äldreomsorg. Vi vill peka på några väsentliga insatser som behövs för att få en verklig förändring. Det är dessa som vi ska ha som utgångspunkt för varje bemanningsbedömning. Riktlinjer för handläggning av ärenden inom socialtjänstens äldre-omsorg 6 (63) Inledning Kommunfullmäktige i Stockholms stad har beslutat att utfärda riktlinjer för nämndens verksamhet för handläggning inom social-tjänstens äldreomsorg. Kommunen ska inrätta särskilda boendeformer med service och omvårdnad för äldre människor som behöver särskilt stöd. Detta bara för att nämna något. Lika ofta träffar jag på detta att det finns en oro över att man ligger 30 eller 40 miljoner back - eller något annat, beroende på kommunens storlek. <>>> I den nationella brukarundersökningen för äldreomsorgen visas tydligt att social samvaro och sociala aktiviteter var områden som de äldre var mest missnöjda med. Detta innebär att det finns ett stort rekryteringsbehov, fram till 2030 behövs det 150 000 personer inom äldreomsorgen. Med det yrkar jag naturligtvis bifall till det förslag som vi faktiskt är eniga om i det här betänkandet. De bestämmelser som nu planeras för demenssjuka, och som utgår från den enskildes behov, kan således vara relevanta för alla som bor i särskilda boenden. Publikationen finns som pdf på Socialstyrelsens webbplats. Den 15 augusti 2011 avrapporterade Socialstyrelsen till regeringen. Frågan bordlades, och vid sitt sammanträde den 6 december fortsatte utskottet beredningen. Hittades i bokenNågot liknande har inte hänt i äldreomsorgen. ... Klyftan mellan SKL och Socialstyrelsen handlar inte minst om de omstridda föreskrifterna om bemanning i demensvården, som bland annat innebär individuella biståndsbeslut för den som ... Men bristfällig bemanning kan aldrig förklaras av kommunalt självstyre eller lokala variationer. Jag skrev Vänsterpartiets motion om att komplettera de nationella riktlinjer som fanns för demensvården och riktlinjer för bemanning. Fru talman! Det kan vara så - "det saknas koppling mellan den enskildes individuella faktiska behov och det särskilda boendets bemanning". Styrelsen anser därför att de bestämmelser som man nu planerar, och som utgår från den enskildes behov, kan vara relevanta för alla som bor i särskilda boenden. Lagen ger redan tillsammans med övriga tillämpliga föreskrifter och allmänna råd från styrelsen samt nationella riktlinjer om vård och omsorg en stabil grund för att bedriva verksamheten med god kvalitet. Syftet med riktlinjerna är: • Att vara ett stöd för biståndshandläggarna vid deras individuella biståndsbedömningar, utredningar och beslut. Utskottets förslag: Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i betänkandet om att ge Socialstyrelsen i uppdrag att utreda och, om myndigheten finner det lämpligt, utfärda föreskrifter om bemanning i särskilda boenden för andra grupper än demenssjuka och att regeringen ska återkomma till riksdagen med en redovisning och vid behov förslag till åtgärder senast under november 2012. Tid för mat - åtta förslag för bättre arbetsvillkor och mer matlust i äldreomsorgen. 3 § socialtjänstlagen (2001:453) framgår det att insatser inom socialtjänsten ska vara av god kvalitet och att det ska finnas personal med lämplig utbildning och erfarenhet som utför uppgifterna inom socialtjänsten. Jag vet att Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, arbetar offensivt med dessa frågor. Vi pekar på - det är viktigt för denna debatt - Omvårdnadslyftet, en utbildningssatsning för äldreomsorgens medarbetare. Det är viktigt att se att kommunerna behöver pengar till mer personal i äldreomsorgen. Fru talman! Jämkning innebär att kommunen ersätter för den lägsta hyran under högst 3 månader. Utgångspunkten att personalens antal är detsamma som kvaliteten för brukarna kan ifrågasättas. Det är ju så, fru talman, att medarbetare som har förutsättningar att göra ett bra jobb, lämpliga erfarenheter och kompetenser är en nyckel till framgång. Vi ville då ha riktlinjer. Riktlinjerna lyfter fram evidensbaserade och utvärderade behandlingar och metoder inom vård och omsorg för personer med demenssjukdom och för stöd till deras anhöriga. Regeringen ska ge Socialstyrelsen i uppdrag att utreda och, om man anser det lämpligt, utfärda föreskrifter om bemanningen på särskilda boenden inom äldreomsorgen. Rätt bemanning handlar både om att vara tillräckligt många på arbetsplatsen och att alla i arbetsgruppen har rätt kompetens. I artikeln refererar ni till ett halvt citat, inte helheten. I riktlinjerna finns inte något specificerat om bemanning. Vi kan se personal som stressar, som inte hinner med vad de vill göra. Men det kom i ett senare skede. De säger: Vi räcker inte till. Bakom den diskussion vi har nu finns en verklighet. avsaknad av koppling mellan den enskildes individuella faktiska behov och det särskilda boendets bemanning. Alliansregeringen står för kvalitetskriterier som utvärderas och följs upp genom LOV, personal med kompetens genom Omvårdnadslyftet, utbildade ledare och en bemanning utifrån socialtjänstlagen som utgår från den enskildes behov och som gör att alla får en ålderdom värd att leva för. Det innebär också att de som bor på äldreboendena i dag behöver mer vård, omsorg och stöd än vad de gjorde för kanske 20 år sedan. Det är behovsanalysen som ska gälla, inte minst det som gäller den allra sista tiden i livet. Men i jämförelse med våra länder i Europa i övrigt har vi ändå förutsättningar att prioritera, för ekonomin är i ordning och har en god utveckling. %PDF-1.5 Översyn av riktlinjer för biståndsbedömning Förslag till beslut . ersättningssystem medför inte ryms inom befintlig bemanning. Efter riksdagsbeslutet i december 2010 har Socialstyrelsen fått i uppdrag att komplettera sina nationella riktlinjer för god vård och omsorg vid demenssjukdom med riktlinjer också för bemanning. Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom. Kultur och fritid för äldre finns till för dig som bor eller arbetar inom äldreomsorgen. Intervju: Leda och ge stöd - att vara chef inom äldreomsorgen. Se möjligheterna och var glad, Lena Hallengren! Vi har utbildningsvikariat så att man ska få vikarie när man går sin utbildning. . avsaknad av en koppling mellan den enskildes individuella faktiska behov och det särskilda boendets bemanning. Bemanningen ska rättas efter de enskilda behoven. Fru talman! Företrädare för Socialdepartementet var närvarande och var beredda att svara på frågor. Regeringen redogör i skrivelsen Framtidens äldreomsorg - en nationell kvalitetsplan för sin syn på äldreomsorgen i Sverige. Nu kommer en fortsättning på detta, nämligen föreskrifter för bemanning även i särskilda boenden. Med detta i ryggen yrkar jag bifall till förslaget i betänkande SoU11. Det är kanske inte det mest omfångsrika betänkandet - det är 20 sidor långt - men det är en tydlig signal om kvalitet och bemanning inom äldreomsorgen i vårt land. Uppdraget bör samordnas med Socialstyrelsens pågående uppdrag om organisering av särskilt boende för personer med demenssjukdom, utan att detta uppdrag försenas. Utskottet kan konstatera att Socialstyrelsen har flera regeringsuppdrag som gäller arbete som bedrivs lokalt. Den här gången blev vi slutligen överens. Det är jätteviktigt att man i den här situationen bryr sig om läkarintyget, men också vad sjukgymnaster och andra som har mött de här personerna vet om vad det är som man ska tänka på inför flytten till ett vård- och omsorgsboende. Då var tongångarna helt annorlunda, och omdömena från regeringspartierna var hårda gentemot oss socialdemokrater och övrig opposition som drev på och då fick majoritet i kammaren. Jag vet också att många kommuner gör ett bra arbete. Riktlinjer för handläggning av ärenden inom socialtjänstens äldreomsorg 4 (55) Innehåll Med anledning av bl.a. Vi är naturligtvis alla upprörda över det som har hänt. Det var bland annat mot denna bakgrund som Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänstern initierade ett förslag om riktlinjer för bemanning i särskilda äldreboenden. av reglerna om god kvalitet i 3 kap. Men vi vet alla att det här kommer att kräva mer resurser till äldreomsorgen i de flesta kommuner. Av 3 kap. Jag vill säga att jag välkomnar och ser positivt på detta, och jag tar dessa uppdrag från regeringen som ett uttryck för att regeringen ständigt önskar utveckla kvaliteten och tryggheten för landets pensionärer. Det är faktiskt inte enkelt att utfärda de här riktlinjerna. endobj Det innebär att var tionde anställd har försvunnit. Utskottet ser positivt på detta. Det finns möjligheter i form av snittbemanning och liknande att utifrån individens behov, individens perspektiv, ta ett grepp för att förbättra äldreomsorgen. Med detta som utgångspunkt har vi gemensamt, du och jag, i betänkandet på s. 10 formulerat följande: Huvudmännens, det vill säga kommunernas, ansvar för detta måste både betonas och respekteras. Enligt rapporten bedöms en sjuksköterska kunna ansvara för 12–14 boende dagtid, och sammanfattningsvis beräknas i rapporten att 1,1 anställning behövs för omvårdnaden räknat per boende. 2010/11:SoU1, rskr. När jag för cirka ett och ett halvt år sedan tog tjänstledigt från mitt arbete inom äldreomsorgen för att ta plats här i riksdagen fick jag ofta höra att vi är ett sådant litet parti att vi inte kommer att påverka någonting. Fru talman! Den kunskapen måste spridas ut i landet på ett mycket bättre sätt, sådana kommunikationsmöjligheter som Skype till exempel. Men frågan är: Står du bakom den artikel som du själv har skrivit i de här delarna? Socialstyrelsen bekräftar bilden att det finns brister i bemanningen i särskilda boenden även för andra grupper än demenssjuka. Sveriges kommuner och landsting har ingen lätt ekonomisk situation. Enligt styrelsen måste arbetet i hög grad bedrivas lokalt, och styrelsen har redan ett antal regeringsuppdrag som syftar till att stödja ett sådant arbete. Kommunen får då också möjlighet att använda detta som underlag i sin uppföljning. Utredaren ska bl.a. När jag besöker representanter för äldreomsorgen berättar de ofta att de har ett budgetunderskott. Styrelsen påminner om att den redan har flera regeringsuppdrag som stöder en sådan utveckling. Jag är glad, och det sade jag också i mitt anförande. Socialstyrelsen har inte uteslutit möjligheten att genom allmänna råd rekommendera vilken lämplig snittbemanning per person med demenssjukdom en verksamhet bör tillhandahålla. Det må vara hänt att ni sedan har ändrat er, men det här var utgångspunkten för er. Vi i Miljöpartiet är glada över att utskottet har kommit fram till ett gemensamt ställningstagande i denna otroligt viktiga fråga. Vi vill inte ha minimibemanning. Under perioden 2010 till 2014 ickfkommuner och landsting medel utifrån regeringens och Sveriges Kommuner och L andstings (SKL) överenskommelse om insat - ser för de mest sjuka äldre. Läroplanen ska också ange mål och riktlinjer för verksamheten. Kommunals mening är att nuvarande situation är ohållbar, både för personalen och för de äldre. Det är frågan om hur vi har löst bemanningen på våra äldreboenden och hur vi lyfter fram värdighet för alla våra äldre som har rätt att känna trygghet i livet. Det handlar om kvalitet inom äldreomsorgen. Han sade: och bemanning inom hemtjänst och särskilt boende Marks kommun . För att rekryteringsbehovet skall lösas behöver äldreomsorgen göras attraktiv för personalen, det krävs att arbetsgivarna löser deltidsproblematiken, erbjuder heltidstjänster med bra lön till sina medarbetare, hållbara scheman, bättre arbetsmiljö med högre bemanning och kontinuerlig fort- och vidareutbildning. Jag vill också börja med att yrka bifall till förslaget i betänkandet om riktlinjer för bemanning inom äldreomsorgen. Man kan alltid strida om påvens skägg, men man har alltid en uppfattning om vilken diskussion man har fört. I anvisningar för rekvisition av stimulansmedel för ökad bemanning inom äldreomsorgen 20161 har Socialstyrelsen tagit fram ska- respektive bör-krav. Utöver det kan jag inte låta bli att säga att när vi tidigare tillförde 5 miljarder för en satsning på kvalitetsutveckling i äldreomsorgen, när vi nu satsar 4 miljarder kronor för de mest sjuka äldre, när vi lyfte in 1 miljard för ett särskilt omvårdnadslyft är det ett uttryck för att regeringen har ambitionen att ständigt utveckla kvalitet och trygghet för våra äldre. År 1980 fick 62 procent av dem som var över 80 år offentlig vård. Jag tror att jag börjar med att säga att vi i Miljöpartiet också är glada över det här. Liksom när andra riktade statsbidrag upphör ska kommunerna hantera en minskad bemanning eller själva stå för de ökade kostnader som satsningen har bidragit till. Behandlas i Just nu redovisas från Eva Nilsson Bågenholm resultatet av denna ersättning och stimulans till kommunerna. Kvalitetsbrister har dock också att göra med resursfördelning, kompetens, organisation och ledarskap. Vi har alla en relation till äldreomsorgen och därför berörs vi varje gång en larmrapport presenteras som visar på låg bemanning, orimliga arbetsvillkor eller direkta vård- och omsorgsskador. Inte minst - och framför allt - för dem det berör är det väldigt positivt. Utskottets förslag: Styrelsen anser därför att de bestämmelser som man nu planerar, och som utgår från den enskildes behov, kan vara relevanta för alla som bor i särskilda boenden. Anledningen till att styrelsen i dag anser att allmänna råd av detta slag inte bör uteslutas är att kunskapen om vilken bemanning som är lämplig för personer med demenssjukdom har ökat genom den rapport som Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum publicerade 2010. Fru talman! Som vi vet är anhöriga ofta kvinnor och döttrar till människor som inte har så gott om pengar. Det man saknar är kopplingen mellan den enskildes individuella faktiska behov och det särskilda boendets bemanning. Förutsättningarna för de som arbetar inom äldreomsorgen och de som har behov av äldreomsorg hänger ihop. Här kan du söka efter rekommendationer och indikatorer som ingår i nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demens. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i betänkandet om att ge Socialstyrelsen i uppdrag att utreda och, om myndigheten finner det lämpligt, utfärda föreskrifter om bemanning i särskilda boenden för andra grupper än demenssjuka och att regeringen ska återkomma till riksdagen med en redovisning och vid behov. Just för det viktiga att få en permanent högre personalbemanning hjälper inte de här stimulanspengarna, som vi också har i vår budget och som jag tror att vi alla partier har i våra budgetar. sfd�,���K�KrW�:=߀(�ѥ$D��uy�e[���h 8�!"�~`h. Detta är ett avsteg från den bedömning som Socialstyrelsen tidigare gjort inom ramen för arbetet med nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2010. 3.1 IT-stöd för planering och bemanning 4 3.2 Bemanningens anpassning till brukarnas behov 5 3.3 Vikarieanskaffning 6 3.4 GDPR - general data protection regulation 6 3.5 Slutsatser och rekommendationer 7 4 Budgetering och resursfördelning 7 4.1 Fastställande av personalbudget 7 4.2 Resursfördelning 8 4.3 Nyckeltal 8 4.4 Heltidsresan 9 Vi har de basala behoven i form av hygien, mat och så vidare. För Sverigedemokraterna och för mig själv har målet hela tiden varit att personalen i den äldreomsorg som jag lämnade för ett och ett halvt år sedan ska ha bättre förutsättningar att bedriva en värdig äldreomsorg den dag jag åter börjar jobba inom omsorgen. Återigen: Jag är glad. att styra och leda organisationen vad gäller bemanning och HR-funktion. 11 § riksdagsordningen yttrat sig över initiativförslaget, se bilaga 2. Riksdagen beslutade i december 2010 i ett tillkännagivande att regeringen borde ge Socialstyrelsen i uppdrag att komplettera sina nationella riktlinjer för god vård och omsorg vid demenssjukdom med riktlinjer för bemanning. Det här kan se väldigt olika ut. Delade turer ska undvikas Hjälp ska ges "utan dröjsmål" inom särskilda äldreomsorgen. att Socialstyrelsen anser att bemanningen i särskilda boenden där personer med demenssjukdom bor ska utgå från den enskildes individuella behov och att regler om detta kan gälla även för andra personer än de med demenssjukdom som bor i särskilt boende, men inte för äldreomsorgen i övrigt. Utgångspunkterna för en god kvalitet inom äldreomsorgen på särskilda boenden är att ha en personal med stort hjärta och en god kompetens inom sitt arbetsområde, att ha ett boende som skapar både trivsel och möjligheter till en effektiv organisation så att man använder arbetstiden på rätt sätt, att ha kompetenta chefer med goda ledaregenskaper och att ha en personal anpassad till människors behov. Arbetsuppgifterna inom äldreomsorgen varierar från att ge personlig omvårdnad och sjukvård, ibland till svårt sjuka, till matlagning, inköp, städning med mera. Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag. stream Dagens beslut är ett viktigt steg på vägen till en trygg och värdig äldreomsorg. Riksdagen anser att Socialstyrelsen ska få i uppdrag att utreda och, om man anser det lämpligt, utfärda föreskrifter om bemanning i särskilda boenden även för andra grupper än demenssjuka. Omsorgsnämnden antog under 2016 nya riktlinjer för biståndsbe-dömningen inom äldreomsorgen. Motioner är förslag som riksdagens ledamöter har lämnat till riksdagen. För att göra en lång historia kort står vi nu här i dag med ett enigt betänkande. Socialstyrelsen arbetar sedan tidigare med ett uppdrag som gäller bemanningen på särskilda boenden för demenssjuka. I december 2010 beslutade riksdagen att regeringen borde ge Socialstyrelsen i uppdrag att komplettera sina nationella riktlinjer för god vård och omsorg vid demenssjukdom med riktlinjer för bemanning. Fru talman! Det finns ett område som vi inte har berört, nämligen hemtjänsten. Den äldre möter biståndshandläggaren som ska fundera ut vad det är som passar Anna, Kalle eller vad de nu heter. Riktlinjer för handläggning inom socialtjänstens äldreomsorg (Dnr 3.1-517/2017) ersätter Riktlinjer för handläggning av ärenden enligt SoL och LSS inom äldreomsorgen (Dnr 606-333/2013). Däremot beskrev de värdet av en bra chef som hela tiden anpassade bemanningen utifrån individernas vårdbehov och utifrån vårdtyngd. Frågorna är även starkt knutna till frågan om vad som ska anses vara skälig levnadsnivå för äldre personer. Vi var ju, jag själv också, i förra veckan inne på en rad saker att tänka på. Socialdemokrater och miljöpartister vet tydligen bättre och ger sitt stöd till Sverigedemokraternas och Vänsterpartiets förslag. Vi har särskilt uppmärksammat att Idag är det vanligt att enhetschefer inom äldreomsorgen är socionomer (Johansson 2010, s. 4), vilket har påpekats som kritik av de vårdanställda inom äldreomsorgen enligt Grönlind & Det var skönt. Jag tar mig friheten att nu bli lite mer personlig. program om Piteå. den nationella värdegrunden och ökad kunskap. Det är utomordentligt viktigt att alla äldre och deras anhöriga kan känna trygghet med att vården och omsorgen fungerar och håller god kvalitet. Jag skulle vilja ta upp att i så fall har Moderaterna ändrat sig något alldeles fantastiskt sedan vi började den här debatten för något år sedan. för att fullgöra kommunens uppgifter inom socialtjänsten såvitt avser äldreomsorg och hälsa- och sjukvård. Det tycker jag är positivt. Bestämmelserna kommer därför enligt styrelsen inte att innebära något väsentligt nytt åtagande för kommunerna. Bakgrund I budget för 2020 fick äldrenämnden i uppdrag att revidera de nu gällande riktlinjerna för handläggning inom socialtjänstens äldreomsorg. Det gjorde det inte heller förra gången. Dessutom vill jag säga att det alltid är en särskild glädje när man noterar att åtta partier i riksdagen kan samlas till ett enigt beslut i en viktig fråga som berör tusentals människor, tusentals anställda och tusentals anhöriga till dem som behöver vård. Genom denna kraftsamling för äldreomsorgen säkras individens behov i centrum. Då ska det finnas sjukvårdsresurser så att man inte i onödan måste åka till akuten och där kanske bli utsatt för insatser som man faktiskt varken vill ha eller behöver. Socialstyrelsens föreskrifter om bemanning inom äldreomsorgen är ett steg på rätt väg. Utgångspunkten för sådana föreskrifter är, som i fallet med Socialstyrelsens redan befintliga uppdrag, att dessa inte ska innebära något väsentligt nytt åtagande för kommunerna utan säkerställa att kommunerna gör det socialtjänstlagen kräver.

Röda Korset Vallentuna, Blocket Fritidshus Västernorrland, Desinformation Engelska, Skytteligan Allsvenskan 2015, Arbetsledare Grönyteförvaltning Lön, Hänga Upp Gardiner Utan Gardinstång,